Gepubliceerd op 05-04-2018

The Girl and the Machine @ Mastery – The Dutch in Milano

The Girl and the Machine presenteert ‘The Code of Knitwear’ in Milaan

DUTCH PAVILION Fuorisalone 2018, 17 – 22 April 2018 Palazzo Francesco Turati, Meravigli 7, Milaan

‘Stel dat je een vacht mocht kiezen, als een dier, hoe zou die er dan uitzien?’ Deze vraag fascineerde Rosanne van der Meer (1979) en Annelie Ansingh (1975) vanaf de dag dat ze elkaar leerde kennen op de modeacademie. ‘De vacht van een dier is individueel, beschermt, past perfect, is mooi, duurzaam en evolutionair gezien succesvol. Wat als we dit concept konden aanbieden aan mensen?’

3d knitwear

Na jaren van onderzoek hebben Rosanne en Annelie het 3-D knitwear merk THE GIRL AND THE MACHINE gestart. Het merk maakt gebruik van een revolutionaire 3D brei-techniek die werd uitgevonden door de inmiddels 80 jarige Dr. Shima uit Wakayama in Japan. ‘Door het oprekken van de mogelijkheden van Dr. Shima’s machine hebben we het mogelijk gemaakt verfijnd kwaliteitsbreiwerk op maat en per stuk te produceren. We ontwikkelden een uniek digitaal 3D brei- en maatwerksysteem dat ons in staat stelt gepersonaliseerde breidata te maken. Op deze manier kunnen we onze klanten kleding aanbieden die naar eigen smaak wordt samengesteld en exact op maat gemaakt wordt. We zijn blij dat we een familiebedrijf in Spanje gevonden hebben dat met ons het avontuur is aangegaan om onze knitwear per stuk te produceren.’

De toekomst van textiel

De manier van werken van THE GIRL AND THE MACHINE heeft meerdere voordelen. Geen magazijn vol met voorraad, geen restmateriaal bij productie. De aanpak vormt een alternatief voor de Fast Fashion industrie waarbij de veelheid aan collecties en productieoverschotten de aarde uitputten en vervuilen. Daarnaast laat THE GIRL AND THE MACHINE een toekomst zien waarin het modesysteem niet langer afhankelijk is van ultra lage lonen.

Op naar een app

THE GIRL AND THE MACHINE bouwt momenteel aan een applicatie waarin klanten inspirerende designs kunnen bekijken en naar eigen smaak configureren tot hun persoonlijke kledingstuk, waarna dat vervolgens op de gewenste maat wordt geproduceerd.

Tijdens Masterly Milaan laat de THE GIRL AND THE MACHINE een installatie zien waarin haar merkbeleving kan worden ervaren. Kom langs om te voelen, te kijken, te ontdekken en om je maten te laten opnemen. Bezoekers kunnen een bestelling plaatsen via THE GIRL AND THE MACHINE pre-order website.

WWW.THEGIRLANDTHEMACHINE.COM